Konstresa till Torneå och Haparanda för medlemmar i Luleå Konstförening och Kalix Konstförening.

Arr:   Luleå Konstförening
När:   5 maj 2018
Var:   Torneå och Haparanda
För:   Medlemmar

REFERAT   –   av Britta Wallgren

Tidigt lördag morgon klev glada och förväntansfulla medlemmar från Luleå-och Kalix konstföreningar på chartrad buss för gemensam konstresa till gränsstäderna Torneå och Haparanda.

Besöksrundan inleddes på AINES konstmuseum i Torneå. Vi fick efter kort introduktion om bakgrunden till museet och dess stora samling på ca 3.500 verk sakkunnig guidning genom aktuell utställning. För variation och för att visa fler verk ur samlingen – sker nya hängningar varje halvår. Vid besöket var temat för samlingsutställningen START OCH SKOTT – många slags start, härliga moln, det bekanta och obekanta.

År 2018 är det 100 år sedan finska inbördeskriget. Samlingsutställningen tar detta som utgångspunkt men liksom konst går utställningen sina egna vägar. Bildkonstnärerna stod till största delen vid sidan om inbördeskriget. För dem var kriget en väldig chock och de tordes inte ta tag i temat. Det finns därför bara ett fåtal målningar som visar 1918 års händelser. Nästan alla verk gjorda under 1918 är landskap – mörka och lite dystra. Ett centralt konstverk i utställningen är Tomas Nyqvists mångtolkade målning ”Skolans slut” – en byggnad som är till hälften riven och påminner om de nyhetsbilder vid dagligen får från krigshärjat Syrien.

Andra konstverk som stod fram tydligt i utställningen var:

• Kaija Kiurus konstverk som är mycket feminina och visar kvinnors hantverkstradition och berättar om livet som levts och de tusentals timmar som lagts på hantverk bl a ett tält av sammanfogade spetsar och som inte erbjuder något skydd.

• Lauri Astalas ”Karta”- en sprucken, skör och torkande keramisk platta som lyfter framtidsvisioner om en fattigare jord, ökenspridning och slutligen en död radioaktiv ödemark.
  • Mia Hamaris arbetar i trä och tillsätter naturmaterial som hår, ben, eller delar av djur som dött i olyckor. I konstverket ”Saga” finns hästhov och hästman – varelsen är en hybrid av människa och häst – m a o en otäck varelse – en kentaur.

I salen med det RÖDA temat är döden och vansinnet närvarande. Färgen associeras lätt med död och våld. Kaarina Kuuisto-Lukkaris hängsnaror ”Tusen onödiga döda – VARFÖR” kan tolkas på flera sätt.

Från kriget och förödelsen reser man mot hopp, mot härliga ljustonade moln, mot havet. Konstverk från olika tider överlappar och bidrar sammantaget till en starkare berättelse än var för sig. I basutställningen finns flera nya konstverk samt konstverk som inte varit framme på länge. Utställningen presenterar helheter av tre konstnärer – Tapani Raittila, Markku Heikkilä samt Juhani Hakalahti.

I anslutning till besöket uppmärksammades vi på den välbesökta höst-/ julbasar som AINE Museum håller årligen sista helgen i november (24-25/11 2018)

Torneå konstföreningen som har sina lokaler strax intill AINE bjöd in konstföreningarna för en visning av sina nya lokaler.  En imponerande satsning av Torneå kommun som varsamt renoverat ett kulturellt intressant hus och ställt det till konstföreningens förfogande som mötesplats, för utbildning och utställningar.

Sen var det dags att lämna Torneå för denna gång och göra två besök vid torget i Haparanda. Först besöktes Tornedalen & Co som startat 2017 och redan funnit former för konsthantverk, utställning och försäljning av konst samt supergott fika till bra pris.

Andra besöket var vid Svenskfinska Folkhögskolan som trots lördag var generös och öppnade sina lokaler och visade sin konstsamling. En imponerande samling tavlor och skulpturer i glas, metall m fl  material  – av konstnärer från när och fjärran. Bland kända norrbottensnamn kan nämnas Elis Aidanpää, Mats Risberg, Bertil Sundstedt, Brita Wegelin m fl.

Efter sen men snabb lunch på IKEA (alla andra näringsställen stängda!) fortsatte resan med ett sista stopp hos konstnären Eeva-Leena Väätäjä i Båtskärsnäs. Hon tog tillsammans med maken emot oss i sin atelje och bjöd på många varma och ljusa konstverk. Dagen avslutades med kaffe och en smarrig rulltårta med smörkräm.

Sammanfattningsvis en konstresa som bjöd på många nya spännande upplevelser och intryck. Ett stort TACK till alla professionella och ideella som tog emot och guidade oss och särskilt tackar vi Inger och Sol-Britt för god planering och väl genomfört arrangemang.