Verksamhet

Såsom beskrivs i stadgarna, är Luleå Konstförenings syfte är att “väcka, underhålla och öka intresset för bild och form”.

Under verksamhetsåret köper föreningen in konstverk från lokala konstnärer som sedan lottas ut i ett Konstlotteri under efterföljande år i samband med föreningens årsmöte (normalt i mars månad).

Varje år i slutet av juli arrangerar föreningen Konst i Det Gröna där konstnärer bokar utställningsplats (rabatterat för föreningens medlemmar), visar upp och säljer sina alster. Besökare får möjlighet att prata med konstnärerna och köpa deras alster. Besökarna, inte minst medföljande barn och ungdomar, kan även prova på olika konstformer.

Föreningen arrangerar även föreläsningar och enklare evenemang. Föreningens medlemmar får automatiskt inbjudningar till dessa evenemang och kan delta kostnadsfritt eller till förmånliga villkor. Föreningen bevakar även konst- och kulturhändelser i regionen och nationellt och har möjlighet att göra grupparrangemang för att underlätta medlemmarnas deltagande i dessa.

Face me IV

Planerad visning (maj 2019) av “Face me IV” på Norrbottens musem blir ej av pgav ombyggnation. Det är för närvarande oklart om/när någon visning kommer att ske under våren.

Arr:   »Sveriges konstföreningar Norrbotten, SSAB
När:   ??
Var:   ??
För:   Alla
Mer:   (mer…)

Konstrundan 2019

En chans att se fantastisk norrbottnisk konst
och att möta länets konstnärer i ateljéer och
visningslokaler.

Arr:   Konstnärer i Norrbotten  »KiN
När:  25-26 maj 2019  (lör-sön)
Var:   Busstur
För:  KiNs medlemmar
Hur:  Anmälan via KiNs fomulär
Mer:  »KiN/Konstrundan

• Konst i Det Gröna 2017

Konst i Det Gröna 2019

Visning och försäljning av konst.
Besökare kan prova olika konstformer.
Konstdiskussioner och mingel

Arr:   Luleå Konstförening
När:   27-28 juli 2019 (lör-sön)
Var:   Gülzauudden, Luleå  »Karta