Verksamhet

Såsom beskrivs i stadgarna, är Luleå Konstförenings syfte är att ”väcka, underhålla och öka intresset för bild och form”.

Under verksamhetsåret köper föreningen in konstverk från lokala konstnärer som sedan lottas ut i ett Konstlotteri under efterföljande år i samband med föreningens årsmöte (normalt i mars månad).

Varje år i slutet av juli arrangerar föreningen Konst i Det Gröna där konstnärer bokar utställningsplats (rabatterat för föreningens medlemmar), visar upp och säljer sina alster. Besökare får möjlighet att prata med konstnärerna och köpa deras alster. Besökarna, inte minst medföljande barn och ungdomar, kan även prova på olika konstformer.

Föreningen arrangerar även föreläsningar och enklare evenemang. Föreningens medlemmar får automatiskt inbjudningar till dessa evenemang och kan delta kostnadsfritt eller till förmånliga villkor. Föreningen bevakar även konst- och kulturhändelser i regionen och nationellt och har möjlighet att göra grupparrangemang för att underlätta medlemmarnas deltagande i dessa.

Formbazar 2019

På Formbazar 2019 träffar du formgivare, designers, illustratörer, hantverkare, konstnärer och fotografer från Norrbotten som visar och säljer sitt hantverk

Arr: Svensk Form Norrbotten
När: 4-6 oktober 2019 (fre-sön)
Var: Kulturcentrum Ebeneser, Luleå
För: Alla intresserade
Hur: Fri entré
Mer: »Ebeneser/Evenemang

Moskito Art Talk 2019

Några föreläsningar återstår inom serien Moskito Art Talk 2019

Arr: Luleå konsthall, Resurscentrum för konst, KKV
När: 25 okt, 20 nov, 18 dec
Var: Konsthallens ateljé i Kulturens Hus
För: Alla intresserade
Hur: Fri entré
Mer: »Kulturens Hus, evenemangsinfo

Konstkväll på Region Norrbotten

Konstnärer från länet visar sina alster i olika stilar och tekniker. Möjlighet att se och köpa konst under en kväll

Arr: Konstföreningen Fenix vid Region Norrbotten
När: Tisdag 10 sep 2019, kl 16:30-19:30
Var: »Regionhuset, Roberviksgatan 7, Luleå
För: Medlemmar i Konstföreningen Fenix, NJAs Konstförening och Luleå Konstförening med familj och vänner
(mer…)

Brodera med Brita Weglin

Dokumentärt Broderi tillsammans med Brita Weglin

Arr: Sveriges Konstföreningar, Malmfältens fokhögskola, Korpilombolo Kulturförening
När: lör-sön 28-29 september 2019
Var: Korpilombolo
För: Konstföreningsmedlemmar
Hur: Anmälan senast tisdag 17 september 2019. Avgifter för mat och boende. Mer information finns i programmet (länk nedan)
Mer: »Program ”Dokumentärt Broderi”

• Konst i Det Gröna 2017

Konst i Det Gröna 2019

Visning och försäljning av konst.
Besökare kan prova olika konstformer.
Konstdiskussioner och mingel

Arr:   Luleå Konstförening
När:   27-28 juli 2019 (lör-sön)
Var:   Gülzauudden, Luleå  »Karta